. Кримінальне право. Поняття та ознаки злочину - Мої статті - Каталог статей - НВК № 9 м. Луцьк



Комунальний заклад "Луцький навчально-виховний комплекс №9
Луцької міської ради"

Середа, 16.10.2019, 14:53
ГоловнаРеєстраціяВхід Вітаю Вас Гість | RSS

Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [18]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Мої статті

Кримінальне право. Поняття та ознаки злочину

Підготував вчитель правознавства

В.О. Бондар

Урок розрахований на 80 хв.

 

ТЕМА:  КРИМІНАЛЬНЕ ПРАВО.  ПОНЯТТЯ ТА ОЗНАКИ ЗЛОЧИНУ

МЕТА:  сформувати поняття   «кримінальне право», поняття та ознаки злочину, ознайомити учнів з джерелами  кримінально права, показати на практичних вправах реалізацію кримінальних правових відносин, дати характеристику елементам складу злочину, видам, стадіям та співучасті у скоєнні злочину; сприяти розвитку  інформаційної, комунікативної, соціалізуючої компетентностей, формуванню правової поведінки;  виховувати повагу до закону.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: після уроку учні зможуть: давати  визначення кримінального права та називати його джерела; розкривати  визначення співучасті  у вчиненні злочину, називати співучасників; пояснювати, що таке злочин, розкрити його склад; називати види злочинів, стадії скоєння злочину, наводити приклади, аналізувати статті особливої частини кримінального кодексу України

ОБЛАДНАННЯ: підручник із правознавства, Конституція України, Кримінальний кодекс України (витяг), роздатковий матеріал (витяг нормативно-правових актів), мультимедійний проектор, інтерактивна дошка.

ТИП УРОКУ:  засвоєння нового матеріалу.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ:  кримінальне право, джерела кримінального права, злочин, склад злочину, види злочинів, стадії скоєння злочину, стан неосудності, співучасть у злочині.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ

                                               ХІД УРОКУ:

І.Організаційна частина уроку

  Перевірка присутності. Учитель знайомить учнів із  порядком роботи на уроці, відповідає на запитання учнів. Роздає роздатковий матеріал для роботи на уроці (витяг з нормативно-правового акту )

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

    Бесіда з учнями:

2.1. Поясніть своє розуміння висловлювання Чезаре  Беккаріа : «Право верховної влади  карати за злочини базується на необхідності  захищати  довірене їй  суспільне благо від узурпації його приватними  особами» і Сенеки: «Одягніть злочин в золото і міцний спис правосуддя переламається, не поранивши, одягніть  в дранті – його   прониже і  соломинка пігмея…».(СЛАЙД №1)

2.2. Пригадайте, що таке правопорушення.

2.3. Назвіть основні види правопорушень.

2.4. Які причини можуть бути для скоєння злочину?

2.5. Пригадайте, що таке правова норма? Які елементи правової норми ви знаєте?

2.6. Доведіть прикладами, що в нашій країні  діє класичне правило: «Без указівок закону немає ані злочину, ані покарання»  (Епіграф уроку). (СЛАЙД №2)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

3.1. Загальна характеристика кримінального права.

Робота (за планом).

  1. Оголошення  теми уроку «Кримінальне право. Поняття та ознаки злочину»  (СЛАЙД №3).  Оголошення плану роботи на уроці:
    1. Загальна характеристика кримінального права;
    2. Поняття злочину;
    3. Склад злочину;
    4. Види злочинів;
    5. Стадії скоєння злочинів;
    6. Співучасть у злочині.(СЛАЙД №4)

Прийом «Народна трибуна».

Висловте думку: що ви очікуєте від нової теми? Запишіть ваші очікування  в зошит!

  1. Визначення поняття «кримінальне право.
  2. Повідомлення: «З історії поняття «кримінальне право»» (розповідь учня (матеріал на випередження) (до 2 хв)).
  3. На основі слайду (№5) розповідь: «Джерела  кримінального права».
  4. Повідомлення: «Аналіз КК України» (розповідь учня (матеріал на випередження) ( до 2 хв.)
  5. На основі слайду (№6) розповідь: «Функції кримінального права».

3.2. Поняття злочину.

      Визначення поняття «злочин».

      На основі слайду (№7 ) розповідь (Основні ознаки злочину):

Сусп. небезпечність, протиправність, винність , караність  

Відсутність хоча б однієї з цих ознак виключає можливість  розглядати той чи  інший  вчинок  як  злочин.

3.3. Склад  злочину.

     1. Визначення поняття «Склад злочину».

     2. На основі  слайду (№8) розповідь вчителя: «Склад  злочину»;

    3.  На основі  слайду (№9 ) розповідь: «Об’єкт»;

    4.  На основі  слайду (№10 ) розповідь: « Об’єктивна сторона»;

     5. На основі слайдів (№11-12) розповідь: «Суб’єкт»;

     6. На основі слайду (№13) розповідь: «Суб’єктивна сторона»;

      Робота над витягом із Кримінального кодексу України (роздатковий матеріал). Визначення ознак, складу злочину та структури норми статті   за статтею КК України (роздатковий матеріал  №1:  статті КК України, план аналізу).  Кожен учень повинен чітко аналізувати статтю за планом. Наприклад:

ПЛАН АНАЛІЗУ СТАТТІ:
 ОЗНАКИ ЗЛОЧИНУ: СУСПІЛЬНА НЕБЕЗПЕЧНІСТЬ, ПРОТИПРАВНІСТЬ, КАРАНІСТЬ,ВИННІСТЬ.
СКЛАД ЗЛОЧИНУ: ОБ’ЄКТ, ОБ’ЄКТИВНА СТОРОНА,СУБ’ЄКТ, СУБ’ЄКТИВНА СТОРОНА
СКЛАДОВІ НОРМИ: ГІПОТЕЗА, ДИСПОЗИЦІЯ, САНКЦІЯ

                              Стаття 115. Умисне вбивство

     1. Вбивство, тобто умисне протиправне заподіяння смерті іншій
людині, -

     карається позбавленням волі на строк від семи до  п'ятнадцяти
років. (СЛАЙДИ №14-25)

3.4. Види злочину.

    1.Розповідь учителя: 1) від форми вини: умисні та необережні; 2) від ступеня завершеності злочинної діяльності: закінчені, незакінчені; 3) за сферами суспільних відносин: проти особи, у сфері економіки, основ національної безпеки, здоров’я  особи, військової служби, суспільної безпеки та громадського порядку тощо; 4) за мотивами здійснення: корисні, вчинені з мотивів помсти, хуліганства та ін.

     2. На основі слайду (№26) розповідь: «Злочини за характером  суспільної небезпеки».

     3. За таблицею визначення ступеня суспільної небезпеки  злочину зазначеної в статті КК (роздатковий матеріал №1).

Учні визначають ступінь суспільної небезпеки злочину по відповідній статті  КК України (роздатковий матеріал).

3.5. Стадії скоєння злочину.

Прокоментуйте вислови : «задумане, хай і не здійснене, злочин все ж є злочин», «дія не робить винним, якщо не винен розум…» (СЛАЙД  №27)

    1. Розповідь учителя:

Стадії вчинення злочину – це передбачені законом суспільно небезпечні етапи його здійснення, які  істотно різняться  між собою ступенем реалізації злочинного наміру.

2. На основі слайду (№28) розповідь: «Стадії скоєння злочину» (роздатковий матеріал №2)

 Готування до злочину  (коментування ст.14 КК)

Замах на злочин (коментування ст. 15 КК)

Закінчений злочин (коментування п. 1 ст. 13КК) (СЛАЙДИ 29-31)

Коментування учнями статті КК України на основі роздаткового матеріалу (витягу)

3. На основі слайду (№32) розповідь: «Ознаки добровільної відмови». 

Не є добровільною відмовою, коли особа відмовилась від доведення злочину до кінця через об’єктивну неможливість  його вчинення.

3.6. Співучасть у злочині.

1. Проаналізувати вислів Сенеки: «Хто маючи можливість попередити злочин, не робить цього, той йому сприяє!» (СЛАЙД33)

2. Розповідь учителя:

Співучасть у злочині – умисна спільна участь  кількох суб’єктів  у вчиненні умисного злочину .

Форми співучасті: група осіб, група осіб за попередньою змовою,організована група, злочинна організація.

3. На основі слайду (№34) розповідь: «Ознаки співучасті у злочині».

4. На основі слайду (№35) розповідь: «Види співучасників». 

На основі роздаткового  матеріалу №3  учні аналізують форми та види співучасті (витяг КК України)

Виконавець – особа, яка у співучасті з іншими  суб’єктами злочину безпосередньо вчинила злочин.

Організатор – особа,  яка організувала вчинення злочину, керувала його підготовкою чи вчиненням, утворила організовану групу, злочинну організацію,  керувала нею або забезпечувала  фінансування, організовувала приховування злочинної діяльності.

Підбурювач – особа, яка умовлянням, підкупом, погрозою, примусом  схилила іншого співучасника до вчинення злочину.

Пособник – особа, яка порадами, вказівками  наданням засобів чи знарядь або усуненням перешкод сприяла  вчиненню злочину  іншими  співучасниками, а також особа,  яка обіцяла  переховати  злочинця, знаряддя, засоби вчинення злочину чи предмети, здобуті злочинним шляхом.

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

 Робота в групах:

Роздатковий матеріал №4: (Витяг ст.. КК. України: 11,12,26,27,29,31)

1 група. Поняття злочину, склад  злочину. (Що таке злочин? Які елементи включає склад злочину? Які ознаки має злочин? Наведіть приклади. )

2 група. Співучасть у злочині. (Що таке співучасть у злочині? Які існують види співучасті? Якою є відповідальність за співучасть? Чим загрожує співучасть у злочині? Що таке добровільна відмова від  співучасті у злочині?)

(СЛАЙД  № 36)

Задачі (СЛАЙД №37-38) (на вибір вчителя(зі збірника «Кримінальне право» В.Т. Машіка))

Презентація результатів  роботи кожної групи. Решта учнів роблять нотатки в зошиті.

V. Підсумки уроку.

Чи  були висвітленні питання, поставлені на початку уроку?

Дайте відповідь на проблемне питання, поставлене  на початку уроку (епіграф)

Метод  «відкритий мікрофон». Продовжити речення:

Протягом уроку я мав змогу повторити…

Новим для мене стало…

Особливо сподобалося…

Для себе я зробив такі висновки…(СЛАЙД №39)

Чи справдилися ваші очікування  від вивчення  нової теми?

Оцінювання роботи учнів на уроці

VI.  Домашнє завдання:

Опрацювати  текст  § 22; уважно подивитись телепередачі «Новини», «Надзвичайні новини», «Критична точка», «Судові справи» тощо та відібрати ситуації щодо злочинів, учинених неповнолітніми та проти неповнолітніх (СЛАЙД №40)

 

Категорія: Мої статті | Додав: school9 (21.10.2014) | Автор: В. О. Бондар
Переглядів: 918 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
   Персональний сайт директора Луцького НВК №9 Дубини Олександра Дмитровича
   Персональний сайт вчителя правознавства Бондаря Віталія Олексійовича

Copyright MyCorp © 2019