Найважливіше значення у виникненні й розвитку у дітей спілкування мають впливи дорослого, випереджуюча ініціатива якого підносить діяльність дитини на вищий рівень. Без постійної підтримки дорослого, розвиток спілкування школяра уповільнюється, що призводить до різноманітних психологічних порушень і труднощів. Нормальний розвиток спілкування має виразний позитивний вплив на прискорення загального розвитку дитини. В одному з експериментів, дорослий кожен день по 7—8 хвилин пестив, гладив, посміхався, говорив ласкаві слова малюкам віком 2—4 міс. Порівняно з іншими, ці діти демонстрували краще розвинену увагу та інтерес до оточуючого.
Оптимізація спілкування школяра забезпечує усунення причин труднощів його психічного розвитку, насамперед у сфері:
а) мовлення (за рахунок активізації потреби у розумінні мовлення дорослого);
б) особистості (подолання несміливості, тривожності);
в) різноманітних видів діяльності.
Спілкування передбачає високу активність його учасників, взаємодію партнерів. Умовами ефективності педагогічного спілкування називають: особистісні взаємовідносини, тепле, виразне ставлення вихователя (Котирло В. К.), позитивне, тепле, емоційно забарвлене ставлення (Кулачківська С. Є.); діалогічне спілкування з домінантою на співбесідника (Флоренська Т. О.). В основі цих характеристик лежать відносини рівності, що складаються між партнерами у спілкуванні.
Створення атмосфери доброзичливості, відвертості, емоціональної піднесеності, радості у спілкуванні учня з дорослим залежить від змісту контактів, адекватного рівня комунікативного розвитку дитини.
С. В. Корницька пропонує три програми взаємодії дорослого з дитиною, відповідно до віку останньої.
I програма: ласка дорослого, що виражає його доброзичливу увагу до дитини, посмішка, дотик і поглажування, гойдання. Дорослий бере дитину на руки, на коліна, супроводжує дії ласкавими ніжними словами, що містять схвалення дитини. Цією програмою найбільш задоволені немовлята.
II програма: спілкування, опосередкована іграшкою або набором іграшок. Спільна дія дорослого і дитини щодо іграшок, із забезпеченням ініціативності малюка. Для дітей раннього віку.
III програма: вербальне спілкування. Дорослий розмовляє з дитиною, декламує вірші, проговорює прозові тексти, уважно дивлячись на дитину. Бесіди на різноманітні теми із підтримкою і заохоченням ініціативи дітей, забезпечують найкращий емоційний настрій та найвищу активність дітей у взаємодії. Ця програма розрахована на вік 5-7 років.
Якщо дитина погано сприймає відповідну їй вікову програму, то її комунікативна потреба знаходиться за межами вікових показників спілкування. Слід встановити випередження чи відставання розвитку комунікативних потреб і підібрати адекватну програму спілкування.
|